Dr. Horváth Dániel DLA
egyetemi docens
CV
(Budapest, 1980 - )
Tanulmányok:
1994-1998    Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola
1998-2000    Ars Hungarica Művészeti Iskola – Festő szak
2000-2006    Magyar Képzőművészeti Egyetem
2012-2015    Magyar Képzőművészeti Egyetem, Doktori Iskola
2018 Doctor of Liberal Arts
2001-től a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának tagja
2016 óta a Magyar Festészet Napja Alapítvány tagja
2017 óta a Magyar Festészet Napja Alapítvány alelnöke
Díjak:
2003-2004 Daad ösztöndíj, Akademie der Bildenden Künste Nürnberg, D
2005 Kondor Béla díj
2006 Herman Lipót díj
2007 Essl award - II. díj
2008-2011 Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíj
2009 Eszterházy art award
2011 Budapest galéria művészcsere – Lisboa, P
2015 Maticska Jenő díj
2016 Magyar Római Akadémia ösztöndíja
Kiállítások
Egyéni kiállítások:
2001
Meander galéria
Renesszeánsz galéria
2002
Tale – Renesszeánsz galéria
2004
MG galéria
Őszi Szalon – with Piars Tomasz
Tabula Rasa – MG galéria
2005
Meander galéria
Extra
2006
3 szobor, 2 festmény installáció – MKE
AL galéria –Szabados Árpáddal
Fonó – Budai zeneház
2007
Betonút zrt.
Plein-art fesztivál, Claro galéria
Parádé, Octogonart galéria
2008
A Földnek szeme van, az erdőnek pedig füle -  Nextart galéria
50 napos – Stúdió galéria
2009
Otthon édes otthon – Nextart galéria
2010
Rengeteg- Nextart galéria
2011
Entrópia - Magyar Nagykövetség, New York, USA
Retrospektív – Krisztina Palace, Bp
Történetek jón és rosszon túl – Nexart galéria
2013
Deja vu fabrik – Nextart galéria
2014
Apám jelenléte – Espace Gaia, Geneva, Ch
Fachwerk – Art9 gallery, Bp
Homo Passanger – Nextart gallery, Bp
Az aszkézis szigetei, Lapos Lászlóval, Latarka, Bp
Vitkovics ház, Eger, H
2015
Konzum – Lollypop factory, Bp
Ping-pong – Kamondi Gabriellával – Labor, Bp
Hotel Kronos, Ateliers Pro Arts galéria, Bp
2016
B-sides and rarities, Kőrösi Csoma Kulturális Központ, Bp
The End, Pince, Bp
Sem mérték, Nextart galéria, Bp
Előszó, Lapos Lászlóval, Fészek galéria Hermann Terem, Bp
2017
Mare Nostrum – Magyari Zsuzsával, Art9 galéria, Bp
2018
Performatív Portrék –Fehér Lászlóval és Martin Henrikkel – Rugógyár galéria, Bp
Horam Expecta Veniet, FUGA, Bp
2019
Leviatán, Karinthy Szalon, Bp
2020
Enigma, UP Galéria, Bp
Csendélet mértékkel, B32 galéria, Bp
2021
Más táj, K galéria, Bp
2022
XXXX, Óbudai kulturális központ, Bp
Függöny, Baksai Józseffel, GalleryMax, Bp
Maranasati, B32 galéria, Trezor, Bp
2023
Hiszem, ha látja, Fodor Emesével, Karinthy Szalon, Bp
2025
Szoborfej a nappaliban, Vizivárosi galéria
Semmi, nem, elég – Határ Attilával, Óbudai Társaskör galéria
Csoportos kiállítások:
1999
Újlipótvárosi galéria
Ars Hungarica –Vízöntő nap
Szentendre – Vajda pince
Kispesti Vígadó
2000
Víztorony galéria –Állati lét
Ars Hungarica –Ikrek nap
2001
Nyitott műhely –Döntetlen
Bárka színház
2002
Budapest galéria – Csapó 1
Puskin galéria
MKE – Barcsay terem –A színek nyelvén
2003
Cadre Rouge galéria – Flekk
Összművészeti fesztivál – Millenáris Park
2006
Best of Diploma – MKE Barcsay terem
Friss Európa – Kogart ház
Magyar Festészet Napja 2006
Erlin galéria
Fresh Europe – Magyar Intézet, Brüsszel, BE
2007
Szabados osztály kiállítása – Lengyel Intézet Bp.
Essl Award – Ludwig Múzeum Bp.
ABT Galerie, Stuttgart, D
Vegyes ízelítő – Holdudvar galéria
Meander csoport – Missionart galéria, Miskolc
Csoportterápia - Octogonart galéria
Nextart galéria
Essl Award 2007, Essl Museum, Klosterneuburg/Wien, A
2008
Essl Award 2007, Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg D
Stúdió Galéria – 50 napos kiállítássorozat
Magyar Festészet Napja 2008 – Fonó, Budai Zeneház
2009
Danubiana Fesztivál 2009, Pozsony, Sk
Eszterházy díj, Szépművészeti Múzeum, Budapest
Art Cologne, Köln, D
Vilnius Art Fair, Vilnius, Lt
Derkovits Ösztöndíjasok kiállítása, Ernst Múzeum
2010
Collegium Hungaricum, Wien, A
Central Europe Revisited, Eisenstadt, A
Derkovits Ösztöndíjasok kiállítása, Ernst Múzeum
Donumenta 2010, Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg D
ArtMarket Budapest – Krisztina Palace
2011
Papír – Virág Judit galéria
Derkovits Ösztöndíjasok kiállítása, Ernst Múzeum
Budapest flow – Virág Judit galéria
FIKA, Bábszínház, Pécs
Magáért beszél – Magyar Nemzeti Galéria
ArtMarket Budapest – Millenáris Park
Galerie Schuster, Berlin D
Magyar Festészet Napja 2011. – Magyar Nemzeti Galéria
2012
Blitz Weekend, Berlin D
Magyar Festészet Napja 2012. – Magyar Nemzeti Galéria
Mi a magyar? – Műcsarnok
2013
Fiatal festők – Klebersberg kultúrkúria, Bp
Artexpo Budapest, Szentendre, Artmill
Bauoxit festival, Bp
Fuchs, Pinczés, Horváth – ArtIX – XI. galéria, Bp
Magyar Festészet Napja 2013 – Reök palota, Szeged
Hiba és társai., The contemporary Hungarian Gallery, Dunajska Streda, Sk
2014
Game – Latarka, Bp
Ember, ma, holnap – Gallery IX-XI., Bp
Magyar Festészet napja 2014 – Bálna, Bp
Rethinking retrospective - MAMÜ gallery
MagnetikZone Budapest – Gallery IX-XI.
2015
Felemás/Other half – Kőrösi Csoma Kulturális központ
Exercise – Platán galéria, Latarka, Bp
Magyar Festészet napja 2015 – Bálna, Bp
Art Market 2015 – Millenáris, Bp
2016
Óbudai Tárlat, Esernyős galéria, Bp
Invariáns, The contemporary Hungarian Gallery, Dunajska Streda, Sk
Rome Art week, Roma, It
About Blank, Macro Testaccio, Lapelanda, Roma, It
Festészet a szabad térben – Kismarton, Esterházy-kastély, A
Figurama 2016, Katowice, Pl
2017
Az egyedüllét káprázat – lengyel magyar kiállítás – Latarka galéria
Metszéspontok újratöltve – Kepes Intézet – Eger
Figurama 2017 Poznan, Pl
REAL Hungary – Collegium Hungaricum, Bécs, A
A Római Magyar Akadémia 2016. évi ösztöndíjasainak kiállítása
– Római Magyar Akadémia, Róma, It
   A Római Magyar Akadémia 2016. évi ösztöndíjasainak kiállítása – Párbeszéd háza, Bp
A Szárhegyi Művésztelep 10 éve, Bartók1 galéria
2018
Látszatvilágok, Rossztemplom galéria, Eger
2019
Mondi di Apparenze, Római Magyar Akadémia, Róma, It
Four Masters, Besztercebánya, Sk
Oktatás és kutatás a Művészeti Anatómia, Rajz és Geometria Tanszéken – MKISZ, Bp
2020
Szabadjáték, II. Képzőművészeti Nemzeti Szalon. - Műcsarnok, Bp
A képzelet hatalma – A Maticska díjasok tárlata – UP galéria, Bp
Véd-elem – Rugógyár galéria, Bp
2021
Keresztutak I., Vitkovits ház, Eger
Maticska díjasok kiállítása 2021, Art9 galéria, Bp
Kurátorok kiállítása, Bartók 1 galéria, Bp
Művészet az izoláció árnyékában, Kubik coworking, Bp
Part, Szolnok
2022
Szupervízió, Óbudai kulturális központ, Bp
Slow animals – Szombathelyi képtár
Youngart galéria – Bp
Arcanum – Lónyay-Batthyány villa, Bp
T-art csoportos kiállítása, San Marco galéria, Óbudai Kultúrális Központ
2023
Urban Animals, - Szombathelyi képtár
A mi ügyünk, Óbudai Társaskör galéria, Bp
Szinoníma, Mester galéria, Bp
38, bemutatkozik az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézete, Miskolci galéria
Digital Pigment, A Digitális festészet és határterületei, Kepes Intézet, Eger
2024
Suttogó Föld - Jeruzsálem biennálé, Néprajzi múzeum Budapest
Digital Pigment 2.0, Cetinje, Montenegro
Magyar Festészet Napja 2024, kurátorok tárlata, Vígadó, Bp
Szinoníma II., Mester galéria, Bp
Miniképek, Vizivárosi galéria
Sublimes, Limes galéria, Komarno, SK
2025
Nem helyettesíthető tárgy – Képzőművészeti Nemzeti Szalon – Műcsarnok, Bp
Föld alatt, Szombathelyi képtár
5 év, K galéria
Végleges vázlatok, Magyar műhely galéria, Bp
Kurátori tevékenység:
2016
Magyar Festészet Napja főrendezvény - Esztergom, Fiatalok tárlata
2017
Magyar Festészet Napja főrendezvény - Bálna, Budapest, Fiatalok tárlata
Fiatal festők a Trezor galériában, Budapest
2018
Magyar Festészet Napja főrendezvény - Kepes Intézet, Eger, Fiatalok tárlata
Re-edit, Trezor galéria, Budapest
2019
Magyar Festészet Napja főrendezvény - Óbuda, Budapest, Fiatalok tárlata
Szín-biózis, Az Eszterházy Károly Egyetem Festő szakirányának és a Pécsi   Tudományegyetem Festő szakos hallgatóinak kiállítása, Kepes Intézet, Eger
Rejtett Narratívák, Trezor galéria, Budapest
2020
A képzelet hatalma – Maticska díjasok tárlata – UP galéria, Bp
Statement – Fiatal festők tárlata – B32 Trezor galéria, Bp
2021
Maticska díjasok kiállítása 2021, Art9 galéria, Bp
Magyar Festészet Napja főrendezvény – Szolnok, Agóra, fiatalok tárlata
Feketén fehéren, Tanulmányrajzok a Magyar Képzőművészeti Egyetem        Művészeti Anatómia, rajz és geometria tanszékéről, B32 galéria, Trezor terem, Bp
Szín-biózis III., Az Eszterházy Károly Egyetem Festő szakirányának és a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő szakos hallgatóinak kiállítása, Kepes Intézet, Eger
2022
Autonóm Anatómia, D17 galéria
Élő Magyar Festészet, Fiatalok tárlata, Szolnoki galéria, Szolnok
Lokálszín, Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen végzett festőművészek csoportos tárlata – Kepes Intézet, Eger
Bemutatkozik az MKE festő Tanszéke, Esernyős Galéria, Bp
2023
Küszöb – Horváth osztály kiállítása, Profil galéria, Budapest
Rituális gesztusok, Térkép galéria, Budapest
Digital Pigment, A Digitális festészet és határterületei, Kepes Intézet, Eger
Élő magyar festészet / A festészet napja főrendezvénye- Maxcity, Törökbálint
2024
Digital Pigment 2.0, Cetinje, Montenegro
Twister - Horváth osztály kiállítása, Mamü galéria, Budapest
Sublimes – Limes galéria, Komarno, SK
Tájszekvenciák, Delta galéria, Eger
Élő Magyar Festészet / Fiatalok tárlata, Vígadó, Bp
2025
Folyamatos jelen, Eötvös10, Bp
A képnek van címe, Limes galéria, Komarno, Sk
Digital Pigment, Egyetemi galéria, Split, Hr
Tantárgyi program
Nézőpontváltás - oktatói program
A művészeti oktatást alapvetően rétegzett jelenségként képzelem el. Véleményem szerint három alapvető rétegét különböztethejük meg: a személyes réteget, a kollektív réteget és a technikai/esztétikai réteget. A személyes réteg tartalmazza a művész személyes motivációját, narratíváját, amely legtöbbször az alkotó tapasztalásaiból táplálkozik. Ez az autentikusság rétege. Ki mennyire ismeri fel motivációit,mennyire van tisztában hozott és szerzett élményeivel kapcsolatban. Ez azt gondolom alapvetően meghatározza az alkotómunka minőségét. Tapasztalatom szerint az egyetemi oktatásba érkező fiatal felnőttek nagy része az addigi oktatási rendszer mintaképző jellege okán téves elképzelésekkel rendelkezik. Ezt a felépítményt kell az adott személyhez alakított módszerekkel (beleérzésel és empátiával) folyamatosan megkérdőjelezni, vezetetten leépíteni, majd az erre felkészített és megérett hallgató az eddigi minták helyén támadt űrt képes lehet saját unikalitásával autentikusan megtölteni. Ezt a réteget a személyes konzultációkon túlmenően olyan önismeretet és önvizsgálatot is igénylő “feladatokkal” érdemes fejleszteni, amelyek közelebb viszik a hallgatókat a saját motivációik megértéséhez és alkotói módszereik felfedezéséhez.
A kollektív réteghez a művészettörténet és a kortárs művészet beható ismerete szükséges. Konkrétabban ez azt jelenti, hogy az alkotó hogyan kapcsolja be magát a szakmai diskurzusokba. (Elképzelhető olyan kivételesen egyedi eset, amikor erre nincs szükség, sőt még ront is a helyzeten a sok ismeret, de a 20 éves oktatói praxisom során még nem találkoztam ilyen hallgatóval) A művészettörténet, valamint a kortárs tematikák tendenciái kurzusok mellett az osztálynak tartott és a hallgatókat is aktívan bevonó, félévente változó tematikájú előadások, a kiállításlátogatások és a meghívott, jelenleg is praktizáló művészek, kurátorok bemutatkozó előadásai hivatottak a szakmai tájékozódás lehetőségét megadni a hallgatóknak.
A harmadik réteg a szakmai kompetenciák rétege. A közelmúltban tendenciózusan azt tapasztaltam, hogy a felvételizőknél egyre inkább hiányoznak a szakmai alapok. A rajz példának okáért nem csupán egy finommotorikus kézügyességet fejlesztő tudás, hanem az arányrendszer, a kompozíciók és az absztrakciós készség szempontjából is elengedhetetlen bázis. A szakmai készségek fejlesztésére nagy hangsúlyt fektetek, főleg az első három évfolyamban, amihez a fél évente kiadott feladatokon túl rövid workshopok járulnak hozzá.
A kohézió fontossága.
Ez a háromlábon álló építmény nem áll össze valódi rendszerré, és a tudás nem tud élővé válni, ha nincs meg az egységek közötti kohézió. Ezt a kohéziót, azt gondolom a hallgató motiváltsága és autentikus attitűdje teremti meg. Az állandó szakmai konzultációk és beleérzésen alapuló személyes beszélgetések emberséges és támogató légkört teremtenek és teret adnak a hallgató egyéni hangjának a kibontakozására. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy bár vannak tipikus személyiség jegyek és attitűdök, mégsem lehet általánosítani. Fontosnak tartom a korrekt kritikát és az álláspontok, nézetek ütköztetését, hiszen nem alázatos követők nevelése a cél, hanem önállóan alkotó, releváns saját véleményt formáló művészek kibontakozásának a segítése.
Kritikai módszertan: Önkritika, médiumkritika, társadalomkritika...
A kortárs művészet egyik legfontosabb eleme a kritikai attitűd. A kortárs mű leginkább kritikus. Önkritikus. Az alkotó önmaga módszertanát teszi kritika tárgyává, lerántja a leplet saját berögződéseiről, mániáiról, humorral és iróniával mutatja be saját esendőségét, nem fél felfedni gyengeségeit, sőt pellengére állítva műve fontos részévé teszi azokat.
Médiumkritikus. Műve médiumát vizsgálja, kicsavarja a szabályszerűségeket, tabukat dönt meg, kreatív górcső alá vonja a művét, technikáját, műfaját.
Társadalomkritikus. Érzékenyen, vérmérsékletéhez illően reagál szakmájának, szűkebb és tágabb közösségének problémáira.
Mire van leginkább szükség ennek a kritikai attitűdnek az elsajátításához? Önismeretre. Ezért számos  beszélgetés, szövegértelmezés, írásmű célja a hallgatók önismeretének segítése, sajátos módszertanuk felfedezésének támogatása. A kreatív művészi folyamat kiválóan alkalmas objektivizálva megvizsgálni önmagunk reakcióit. Ezen felül a művek minőségeinek megvitatása során az interperszonális kapcsolódások absztrakt finomságai is könnyebben feltárulhatnak.




















