Tölg-Molnár Zoltán: Tihany ’90 – Finisszázs (tárlatvezetés)
Tölg-Molnár Zoltán: Tihany ’90 – Finisszázs (tárlatvezetés)
A tárlatvezetést Tóth Andrea, Tölg-Molnár Zoltán özvegye és Szuda Barna, a kiállítás kurátora tartja.
Időpont: 2024. december 14., 17:00 óra
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay terem (1062, Budapest, Andrássy út 69-71.)
A kiállítás megtekinthető: 2024. november 15.–december 14. között, hétköznapokon és szombaton 10-18 óra között.
Kurátor: Szuda Barna
Látványtervező: Csanádi Judit
Arculat: Mészáros Zsuzsanna
Az idén, nyolcvan éves korában elhunyt Tölg-Molnár Zoltán munkásságában fordulópontot az 1990-es év hozott, amikor a festészet hagyományos eszköztárától eltávolodva, már szinte kizárólag papírral, pontosabban cellulózzal kezdett dolgozni. Figyelme ekkor fordult a relief szerű „képtárgyak” létrehozásának lehetőségei, a papírmerítés és a papírplasztika felé. Hogy miért éppen ezt az anyagot választotta, arról egy 1999-ben írt levelében így fogalmazott:
„Közel egy évtizede alkotótársam a zúzott papír, a papírmassza, ami megengedi, hogy gyúrjam, formáljam, tapasszam, színezzem, rábízva magam az anyag memóriájára, ami megmutatni és megőrizni képes a tehetségesnek mondható pillanatainkat.”
Ennek a rendkívüli technikának, ami az Egyesült Államokban alakult ki a 70-es évek elején,
Magyarországon sokáig nem voltak követői. A 90-es években azonban már nálunk is népszerűvé vált az az elképzelés, hogy a papír nem csak a mű hordozója lehet, hanem médium, sőt, maga a mű. A Tihany ’90 című kiállítás Tölg-Molnár Zoltán művei mellett Bodóczky István és Körösényi Tamás, szintén papírból készült, azonos időben alkotott munkáit is bemutatja. A három művész pályája nem csak a szellemi rokonság, vagyis a közös médiumba vetett hit által kapcsolódik egymáshoz. További metszéspontjuk a tihanyi művésztelep, ahol a pedagógiai tevékenység mellett mindhárman aktívan alkottak.
A kiállítást előkészítő kutatás során több száz privát fotográfiát sikerült összegyűjteni. A felvételek többségén a művésztelep mindennapjai elevenednek meg. Életképek, amin az egykori oktatók és hallgatók alkotás vagy épp papírsárkány eregetés, focizás, főzés és egyéb tevékenységek közepette láthatóak. Az archív fotókat folyamatosan posztoljuk a Tihanyi Művésztelep néven létrehozott közösségi oldalainkon.
Zoltán Tölg-Molnár: Tihany ’90
Viewing period: 15th November – 14th December 2024, on weekdays and Saturdays between 10 a.m. and 6 p.m.
Curator: Barna Szuda
Visual designer: Judit Csanádi
Visual identity: Zsuzsanna Mészáros
In 1990, the artistic journey of Zoltán Tölg-Molnár, who sadly passed away this year at the age of eighty, reached a pivotal moment. Departing from the methods offered by traditional painting, he began working almost exclusively with paper, more specifically cellulose. His attention then turned to the possibilities of creating relief-like "picture objects" through paper casting and paper sculpture. In a 1999 letter, he expressed his reasons for choosing this unique medium: "For nearly a decade, crushed paper, paper pulp, has been my creative partner, allowing me to knead, shape, paste, and colour it. I rely on the memory of the material, which can display and preserve those moments of ours that might be considered talented."
This extraordinary technique, which developed in the early 1970s in the United States, had no followers in Hungary for a long time. However, in the 1990s, the idea that paper could not only be the carrier of the work but also the medium, or even the artwork itself, became popular here as well. The Tihany '90 exhibition not only showcases the works of Tölg-Molnár Zoltán but also features paper-based art created by István Bodóczky and Tamás Körösényi during the same period. The careers of these three artists are intertwined not only through their intellectual kinship, i.e. their shared belief in the medium, but also by the Tihany art colony, where all three actively engaged in both artistic creation and teaching.
During the research for the exhibition, hundreds of private photographs were collected. Most of the pictures capture the day-to-day life within the art colony. These genre scenes show former teachers and students engaged in activities such as creating, flying kites, playing football, cooking, and other activities. The archival photographs are continuously posted on the social media pages created under the name Tihanyi Művésztelep.