A FALANSZTER EMLÉKEZETE / The memory of the Phalanstery
A Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatóinak kiállítása az EU4ART projekt keretében
A FALANSZTER EMLÉKEZETE / The memory of the Phalanstery
A Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatóinak kiállítása az EU4ART projekt keretében
A falanszter legalábbis kétjelentésű: az immár több mint kétszáz éves Fourier-féle elképzelés értelmében vonatkozhat egy utópiára, és lehet disztópikus – szintén XIX. századi, madáchi – hasonlat. A falanszter egyben metafora is: alkalmazták már a jelenre, a múltra és a jövőre. A 2020 végén elindult – az új időszámítás szerint a második hullámban kezdődött és a negyedik hullámban záruló – projekt középpontjában a falanszter mint köztér vagy a köztér mint falanszter kérdése és lehetősége áll. A munkák tervei már májusra elkészültek, a hallgatók egy csoportja a témát augusztusban egy közös projektben járta körül a Pannonhalmi Főapátság Arcus Temporum fesztiválján; november folyamán a művek Budapesten köztéri összefüggésekbe kerültek, majd a Képzőművészeti Egyetem egyik legkisebb termében kaptak helyet. Az előkészítés és megvalósítás hosszú ideje alatt a köztérről korábban kialakult képünk is átalakult, általánosságban másként tekintünk a múltra és a jövőre; a falanszterről pedig már a bezártságra vagy az elvágyódásra is asszociálhatunk.
A falanszter emlékezete mögött mindig ott lebegett a szabadság kérdése is: hogyan érthető, hogyan gondolható el a szabadság, illetve hogyan élnek a művészhallgatók a szabadsággal? A falanszter ebben a tekintetben csak egy segédszó, amely elindíthatja a gondolkodást. Milyen lehet majd a jelen emlékezete egy jövőbeli falanszterből nézve? A jövő emberi lesz-e vagy embertelen? Hogy kaphatnak helyet benne a gyerekkori emlékeink? Egyáltalán szabadságunkban áll-e majd emlékezni a falanszterben? A kérdések nemcsak a mai Magyarországon tehetők fel: a munkák az EU4ART projekt keretében a közeljövőben rigai, római és drezdai bemutatókon nemzetközi összefüggésekbe kerülnek.
//////////////////////////
The memory of the Phalanstery
Exhibition of students of the Hungarian University of Fine Arts in the framework of the EU4ART project
The notion of the phalanstery has at least two different shades of meaning. According to Fourier's more than two-hundred-year-old concept, it can refer to a utopia, whereas following the also 19th-century analogy of the Hungarian author, Imre Madách, it has a dystopian interpretation. The phalanstery is also a metaphor: it has been connected to concepts of the present, the past and the future. The project, which was launched at the end of 2020 – during the second wave and ending in the fourth wave according to this new pandemic calendar – will focus on the question and the possibility of the phalanstery as public space and public space as phalanstery. The plans for the works were finalised by May, and a group of students explored the theme in a joint project at the Arcus Temporum Festival of the Archabbey of Pannonhalma in August; in November, the works were placed in public spaces in Budapest and consequently in one of the smallest rooms at the Hungarian University of Fine Arts. During the extended period of preparation and realisation, our notion of public space has transformed, and in general, we have a different view of the past and the future; we can now associate the phalanstery both with confinement and the idea of a longing towards a physically or temporally distant reality.
Behind the memory of the phalanstery, there has always been the question of freedom: how can freedom be understood, how can freedom be imagined, and how do art students live with the opportunities of freedom? In this respect, the phalanstery is just an operative notion that can start us thinking. What will the memory of the present look like from a future phalanstery? Will the future be human or inhuman? How can our childhood memories find a place in it? Will we even have the freedom to remember in the phalanstery? The questions are not only posed in today’s Hungary: the works will be presented in an international context in the near future in Riga, Rome and Dresden as part of the EU4ART project.Megnyitó/Opening: 2021/12/10 (péntek/Friday) 18.00
A kiállítást Mélyi József művészettörténész, az MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék oktatója nyitja meg. / Opening speech by József Mélyi art historian, lecturer of the Hungarian University of Fine Art.
Látogatható/ Open time: 2021/10/11-2022/01/20
Résztvevő művészek/ Participating artists:
BURJÁN Vanda, CSAPÓ Dóra, FÉBERT Zsófia, GLAUSER Liza, GUBÁNYI Bálint, JAKAB Borbála Róza, KOZMA Lilla, KÜRTI Madlen Mirjam, LIKSAY Csenge Gyopár, MAROSFALVI Marcell, MÁRTON Dominika, MILINSZKI Boglárka, PAPP Írisz, PATAKI Luca, PUSZTAI Fruzsina, REINING Vivien, SARFENSTEIN Ditta, SCHELL Réka, TAMÁS Boldizsár, TELEKI Emma, VISNYAI Zoltán
+ BORSOS LŐRINCKurátor/ Curator: MÉLYI József
Instruktorok/ Instructors: KOLLER Margit, SALAMON Júlia, SZILÁK Andrea, TAYLER Patrick Asszisztens/ Assistant: KESZEGH ÁgnesKülön köszönet/ Special thanks to:
BABINCHAK Atanáz, Manuel CONTRERAS, FORRAI Áron, GABELICS Antal, KOVÁCS Bence, MIKÁCI Mirjam, NEOGRÁDY-KISS Barnabás, SIMONYI LENGYEL Mira, SZABÓ Attila, ZSIKLA Mónika, valamint a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő-, Szobrász- és Grafika Tanszék oktatóinak és a Könyvtár dolgozóinak/ the professors of the Department of Painting, Sculpture and Graphic Arts at the Hungarian University of Fine Arts and the staff of the Library.Web: https://www.instagram.com/memoryofphalanstery/, https://eu4art.eu/
A járvány helyzetre való tekintettel Egyetemünk zárt térben tartott rendezvényei csak védettségi igazolvánnyal látogathatóak. Orrot és szájat eltakaró maszk viselése kötelező.