Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’

Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’

A projektet az Európai Unió Horizon 2020 kutatási és innovációs programja támogatta a 101016460 azonosítószámú támogatási megállapodás keretében

Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’

Projekt összefoglaló adatai

Projekt címe: Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’
Projekt azonosítószáma: GA 101016460

Kedvezményezettek: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Hochschule für Bildende Künste https://www.hfbk-dresden.de/ Accademia di Belle Arti di Roma https://abaroma.it/ Latvijas Mākslas akadēmija https://www.lma.lv/

A projekt hivatalos honlapja: https://differences.eu4art.eu/

A projekt megvalósítás időszaka: 2021.01.01-2023.12.31

Projektmenedzsment: Hochschule für Bildende Künste (HfBK)

Vissza nem térítendő támogatás összege konzorciumi szinten: 1 999 997.52 €
ebből a Magyar Képzőművészeti Egyetem által elnyert támogatási összeg: 449 831.27 €

A projekt a Horizon 2020 Kutatási és Innovációs Keretprogram keretein belül valósult meg.

DIFFERENCES – Művészeti kutatás az Európai Unióban

Az EU4Art_differences négy jelentős európai művészeti felsőoktatási intézmény – a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE), a drezdai Hochschule für Bildende Künste (HfBK), a római Accademia di Belle Arti di Roma (ABARoma) és a rigai Latvijas Mākslas akadēmija (LMA) – közös kutatási projektje, amely 2021. január 1. és 2023. december 31. között valósult meg. A projekt hozzájárult az európai művészeti felsőoktatási intézmények közötti együttműködéshez, valamint bemutatta és integrálta a művészeti kutatás különböző módszereit és gyakorlatait az egyetemi kurrikulumba.

A kutatási projekt öt munkacsoportból állt:

  • WP1 munkacsoport Projektmenedzsment „Project Management” (HfBK),
  • WP2 Művészeti laboratóriumok létrehozása "Fine Arts Lab Establishment" (MKE),
  • WP3 Kutatás és innováció transzfer „R&I Agenda and Transfer to Citizens & Society” (HfBK)
  • WP4 Kreatív ökoszisztéma „The creative eco-system” (ABAROMA),
  • WP5 Disszemináció és fenntarthatóság „Dissemination & Sustainability” (LMA)

A WP2 munkacsoportot "Fine Arts Lab Establishment" a Magyar Képzőművészeti Egyetem vezette. A kutatócsoport ezen belül a művészeti kutatás elméleti hátterével, a kutató laboratóriumok, jó gyakorlatok feltérképezésével, a szellemi alkotások szabályozásának összehasonlító elemzésével, valamint az emberi erőforrás kérdésével foglalkozott.
A projekt kezdetén azt vizsgáltuk, hogy a művészeti egyetemeken hogyan történik a tudásátadás: vagyis milyen oktatási módszereket és gyakorlatokat alkalmaznak a művészeti kutatás változatos módszertanának átadására. A kutatás alapján kirajzolódó intézményi hasonlóságokat, valamint az esetleges anomáliákat megosztottuk a nemzetközi kollégákkal is.

Feltérképeztük a résztvevő intézmények szellemi tulajdonjogi szabályait és gyakorlatát, valamint a négy országban a szellemi tulajdon létrehozásában részt vevő kutatók jogait és kötelezettségeit a felsőoktatási területen. A felmérés eredményeként ajánlásokat fogalmaztunk meg az EU4Art intézményei számára a szellemi tulajdonra vonatkozó szabályok lehetséges harmonizációjával kapcsolatban.

Információkat gyűjtöttünk arról, hogy az egyes partnerintézményekben az oktatók/kutatók értékelésére milyen adatbázisokat és rendszereket alkalmaznak (teljesítményértékelés és visszajelzés, előléptetési rendszerek, publikációk megjelenésének támogatása, karriertervezés, karrierfejlesztési programok, külső finanszírozási lehetőségek). A vizsgálat célja az egyetemi oktató-kutató értékelési rendszerek megismerése, valamint a lehetséges jó gyakorlatok átadása volt.

A projekt egyik fő célja és feladata az volt, hogy a résztvevő intézmények létrehozzanak egy-egy saját LAB(oratórium)ot, ezen keresztül értelmezve a művészeti kutatás (artistic research) fogalmát, szervezeti, kutatási, valamint fejlesztési lehetőségeit. A különböző helyi kontextusokból és intézményi hagyományokból adódóan a partnerek együttműködésben, ugyanakkor egymástól függetlenül alakították ki saját koncepcióikat és indították el saját LAB-jeiket.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem a LAB-ot egy olyan diszkurzív térként alakította ki, ahol a különböző szintű (hallgatói, doktorandusz, oktatói) egyéni kutatási eredmények megoszthatóak, és metszésterületeiken olyan közreműködések alakulhatnak ki, amelyek külső partnerek bevonásával szélesebb kulturális és társadalmi hatást eredményezhetnek. A 2022. november 15-ei, sikeres „LAB pilot eseményt” követően 2023. március 23-án a partnerek ismertették a LAB-ok koncepcióját és tevékenységét egy sajtókonferencia keretein belül Budapesten, amely alkalmat nyújtott néhány konkrét, az MKE-n zajló hallgatói művészeti kutatás közvetlen megismerésére, „megtapasztalására” is. A sajtókonferencia alkalmából jelent meg a „Labification – Metaphor or practice” című kiadvány, amely összegezte a partnerek LAB koncepcióit. 2023-ban még további három LAB workshopot rendeztek az MKE-n, ezeken a szemináriumokon a hangsúly nem a művészeti kutatás témáján, hanem a kutatási módszereken, azon belül is a diszkurzivitáson és a narrativitáson alapult, amelyeket a tudástermelés kollektív kísérletének kontextusában vizsgáltak.
A projekt keretében a Magyar Képzőművészeti Egyetem két hiánypótló publikációt készített a művészeti kutatás témájához kapcsolódóan.

A partnerekkel együttműködve egy angol nyelvű könyv "Approximating Borders: Artistic Research in Practice" jelent meg, melynek létrehozásában olyan képzőművészek, művészek és művészcsoportok vettek részt, akik alkotói gyakorlatukban következetesen alkalmazzák a művészeti kutatást és közvetítik azt a művészeti felsőoktatásban, valamint, akik egy-egy művük létrejöttének bemutatásán keresztül betekintést nyújtanak módszertanukba.
A kiadvány a művészeti kutatással kapcsolatos különböző kutatási módszerekre fókuszál, amelyek gyakorlati folyamatát nemcsak szövegek, hanem vizuális anyagok segítségével mutatja be. A 225 oldalas könyvben szereplő szövegtípusok három fő csoportba sorolhatók. A központi csoportba tartozó ún. művészi hozzájárulásoknál kortárs művészek ismertetik az alkotómunkához kapcsolódó kutatási folyamataikat. A másik szövegtípus, az úgynevezett „inzertek” elméleti szakemberek által írt rövid összefoglalók. A szerzők esetenként történeti távlatból mutatják be a művészeti kutatás és az oktatás összefüggéseit, a kutatás intézményi infrastruktúrájához és a felsőoktatás irányvonalaihoz való alkalmazkodás szükségességét. Az említett szövegtípusok mellett a művészekkel készült interjúk az alkotói folyamatok és a kutatás összefüggéseit egy külső nézőpontból vizsgálják. Bár a kiadvány elsődleges célközönségét a diploma előtt álló és a doktori kutatásban résztvevő művészhallgatók alkotják, hasznos könyv azok számára is, akik a művészeti alkotófolyamatok és a művészeti kutatás közötti összefüggésekre kíváncsiak.

A fent említett könyvön kívül elkészült egy magyar nyelvű szöveggyűjtemény isElmélet és tudomány a művészeti gyakorlatban – szöveggyűjtemény a művészeti kutatásról” címmel, amely a művészeti kutatással kapcsolatos fontos történeti és kortárs forrásokat, elméleti szakemberek és művészek által írt szövegek magyar fordításait tartalmazza. A több mint húsz szöveget tartalmazó kötetben a művészeti kutatáshoz kapcsolódó legfontosabb Európai Uniós irányelvek és nyilatkozatok is megismerhetőek. A kötet célja, hogy a magyar hallgatók fontos írott forrásokhoz jussanak a művészeti kutatás témájában.

POSZTAMENS 4. RÉSZ

Beszélgetés Zeke Edit DLA látványtervezővel

POSZTAMENS 4. RÉSZ

Bronzművészet a Sárga-folyó mentén

A Shanxi Múzeum kiállítása az MKE-n
Megnyitó: 2025.06.17., 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2025.06.18– 07.31.

Bronzművészet a Sárga-folyó mentén

MKE-s hallgatók a Bukaresti Szobrászati Napokon

Április 26-án A másik test címmel nyílt meg a Bukaresti Szobrászati Napok kiállítása, amelyen a Liszt Intézet támogatásával a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász hallgatói is bemutatkozhattak

MKE-s hallgatók a Bukaresti Szobrászati Napokon

Az MKE hallgatója tervezte az Év Egyeteme 2025 díjat

A díjat egy nyilvánosan meghirdetett hallgatói pályázat keretében az MKE végzős szobrászhallgatója, Horváth Gergely tervezte

Az MKE hallgatója tervezte az Év Egyeteme 2025 díjat

Tokaj Mozaik

TERVPÁLYÁZAT
Meghosszabbított jelentkezési határidő! Június 15-ig várják a mozaikterveket. 

Tokaj Mozaik

Sikeresen zárult a Látványtervező Tanszék nemzetközi programja

2025. május 22–23. között sikeres nemzetközi esemény zajlott a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező Tanszékének szervezésében.

Sikeresen zárult a Látványtervező Tanszék nemzetközi programja

Képgrafikus Diploma 2025 # JövőKÉPZŐ

Védés: 2025. június 5.
Helyszín: MKE | Barcsay terem és Aula
Megtekinthető: 2025. június 3-5.

Képgrafikus Diploma 2025 # JövőKÉPZŐ

Az MKE Nemzetközi Mobilitási Irodája pályázatot hirdet az MKE hallgatói számára

ERASMUS+ mentor programban való részvételre
–  2025/2026-s tanév őszi félév –
Jelentkezés: 20025. június 13.

Az MKE Nemzetközi Mobilitási Irodája pályázatot hirdet az MKE hallgatói számára

Amadeus Művészeti Díj 2025 

2025. június 27-én

Amadeus Művészeti Díj 2025 

MKE Doktori Iskola program

2025. június 3. kedd

MKE Doktori Iskola program

Felhívás logóterv és vizuális arculati koncepció készítésére

GÖDÖLLŐ 60 ARCULATTERVEZÉSI PÁLYÁZAT
Beadási határidő: 2025. június 30.

Felhívás logóterv és vizuális arculati koncepció készítésére

71. Vásárhelyi Őszi Tárlat – Felhívás

Online regisztráció és a beadandó művek adatainak feltöltése:
2025. május 1. – 2025. június 10.

71. Vásárhelyi Őszi Tárlat – Felhívás

POSZTAMENS 3. RÉSZ

Beszélgetés Radák Eszter festőművésszel

POSZTAMENS 3. RÉSZ

Meghívó Koroknai Zsolt habilitációs előadására

Időpont: 2025. június 3. kedd, 10 óra
Helyszín: MKE, Művészettörténeti kiselőadó

Meghívó Koroknai Zsolt habilitációs előadására

Menasági Péter: Fénnyel érő sűrü csend

Hommage á S. G.
Megnyitó: 2025.05.21., 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2025.05.22 – 06.05.

Menasági Péter: Fénnyel érő sűrü csend

Felújítás előtt

ÖTVÖS ZOLTÁN KIÁLLÍTÁSA A CSONGRÁD GALÉRIÁBAN
Megnyitó: 2025.05.09., 17:00
Helyszín: Csongrád Galéria
Megtekinthető: 2025. 05.09. – 06.07.

Felújítás előtt

Holnapután minden megváltozik / OFF BIENNÁLE

I. Helyszín: Ernyey József Gyógyszerésztörténeti Könyvtár - Semmelweis Orvostörténeti Múzeum
Megtekinthető: 2025.05.08. – 06.13.
II. Helyszín: Magánlakás
Koszorú utca 27.: 2025.05.08. – 06.14.

Holnapután minden megváltozik / OFF BIENNÁLE

Diploma 2025 #JövőKÉPZŐ

Május 12-én indul a Magyar Képzőművészeti Egyetem végzős hallgatóinak nagy hagyományú diplomakiállítás-sorozata.

Diploma 2025 #JövőKÉPZŐ

A szecesszió forradalma

Megnyitó: 2025.04.30., 18:00
Helyszín: Szentendrei Képtár
Megtekinthető 2025.05.01 – 08.31.

A szecesszió forradalma

Pillanatnyi elmék

DEZSŐ TAMÁS ÉS SZABÓ NÓRA KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.04.29., 18:00
Helyszín: Budapest Galéria
Megtekinthető: 2025.04.30. – 07.06.

Pillanatnyi elmék

Az élet művészete

Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895-1914)
Helyszín: Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria
Megtekinthető: 2025. április 4. – október 5.

Az élet művészete

Fulbright Ösztöndíjak

A Fulbright Bizottság az idén az alábbi kategóriákban hirdet ösztöndíjakat a 2026-2027-es tanévre az Egyesült Államokba...

Fulbright Ösztöndíjak

Kőnig Frigyes: Múltbéli arcok

RÉGÉSZETI ARCREKONSTRUKCIÓK KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.02.26., 17:00
Helyszín: Tornyai János Múzeum
A kiállítás megtekinthető 2025.02.26. – 09.14.

Kőnig Frigyes: Múltbéli arcok

Barcsay 125

JUBILEUMI EMLÉKÉV

Barcsay 125

előKÉPZŐ 

A Magyar Képzőművészeti Egyetem felvételi előkészítő kurzusa

előKÉPZŐ 

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. április 22-26. között rendezte meg nagy sikerű Nemzetközi Hetét.

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Agni Saraswati

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. április 22-26. között rendezte meg nagy sikerű Nemzetközi Hetét.

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Agni Saraswati

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására

2024/2025-ös és 2025/2026-os tanév

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására