Reformok évtizede
A Képzőművészeti Főiskola 1920-1932 között
Reformok évtizede
A Képzőművészeti Főiskola 1920-1932 között
A Magyar Képzőművészeti Egyetem tisztelettel meghívja Önt a
Reformok évtizede
A Képzőművészeti Főiskola 1920-1932 között
című kiállítás megnyitójára
2011. november 22-én, kedden 18 órára
A kiállítást megnyitja: Dr. Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter
Baranski E. László | Benkhard Ágost | Bory Jenő | Bosznay István| Csók István | Edvi Illés Aladár | Glatz Oszkár | Olgyai Viktor | Radnai Béla | Réti István | Rudnay Gyula | Sidló Ferenc | Kisfaludi Strobl Zsigmond | Stróbl Alajos | Szentgyörgyi István
Vaszary János tanítványai
A kiállítás kurátorai Kopócsy Anna, Révész Emese, Zsákovics Ferenc
Kiállítás megtekinthető 2012. január 21-ig
Magyar Képzőművészeti Egyetem, 1062 Budapest, Andrássy út 69–71.
hétfő–péntek 10.00–18.00 szombat 10.00–13.00
The Hungarian University of Fine Arts cordially invites you to the opening of the exhibition
The Decade of Reforms
The Hungarian Academy of Fine Arts between 1920 and 1932
on 22nd of November 2011, Tuesday at 6 PM
Opening speech: Dr. Miklós Réthelyi Minister of National Rescources
László E. Baranski | Ágost Benkhard | Jenő Bory | István Bosznay | István Csók | Aladár Illés Edvi | Oszkár Glatz | Viktor Olgyai | Béla Radnai | István Réti | Gyula Rudnay | Ferenc Sidló | Zsigmond Kisfaludi Strobl | Alajos Stróbl | István Szentgyörgyi
János Vaszary's students
curators Anna Kopócsy, Emese Révész, Ferenc Zsákovics
On view until 21st of January 2012
Magyar Képzőművészeti Egyetem, 1062 Budapest, Andrássy út 69–71.
Monday–Friday 10 AM–6 PM, Saturday 10 AM–1 PM
Reformok évtizede.
A Képzőművészeti Főiskola 1920-1932 között.
Vajon lehet-e korszerű magyar művészetet teremteni a Trianon utáni Magyarországon? Van-e helye a progressziónak, az egyéni hangnak egy háborútól és forradalmaktól sújtott ország művészeti iskolájában? Néhányan úgy vélték, a jövő magyar művészetének alapja a megújulás.
Kiállításunk az idén 140 éves Magyar Képzőművészeti Egyetem múltjának egyik legizgalmasabb időszakát, a huszas éveket mutatja be. Reformokkal, forradalmakkal és belviszályokkal teli fejezet ez. Művészperek, botrányok és elbocsájtások sora jelezte, hogy az intézmény egy időre művészeti és ideológiai csatatérré vált.
Olyan mesterek munkálkodtak a korszerű művészképzés ügyén ekkor, mint Lyka Károly, Csók István, Vaszary János, Réti István, Rudnay Gyula és Glatz Oszkár.
A névsor önmagában is jelzi, hogy a tét nem pusztán egy iskolai reform volt, hanem a korszerű magyar művészet maga.
Több mint kétszáz olajfestmény, szobor és grafika tárja elénk a reformok ifjúságát; azt a nemzedéket, amely az ezt követő évtizedekben meghatározta a magyar művészet arculatát. Ámos Imre, Basilides Sándor, Hincz Gyula, Medveczky Jenő, Patkó Károly, Tóth Menyhért, Vajda Lajos, Vilt Tibor és még sokan mások ritkán vagy sosem látott ifjúkori munkái szerepelnek kiállításunkon.
Az egyetem saját muzeális gyűjteményének kevésbé ismert darabjai mellett 11 fővárosi és vidéki közgyűjtemény, valamint egy tucat magángyűjtemény ritkaságai kivételesen izgalmas metszetét nyújtják a huszas évek magyar művészetének.
The Decade of Reforms
The Hungarian Academy of Fine Arts between 1920 and 1932
Is it possible to create modern art in post-Trianon Hungary? Is there room for progression and individual voices in the art of country plagued by war and revolutions? Some thought future Hungarian art should be based on renewal.
Our exhibition centres on one of the most exciting periods of the 140 year history of the Hungarian University of Fine Arts: the 1920s. This is a chapter full of reforms, revolutions and internal conflicts. As evidenced by a series of artist trials, scandals and dismissals, the institution, for a time, became a battle ground of art and ideology.
Prominent artists who endeavoured to further the cause of modern art education during this period included Károly Lyka, István Csók, János Vaszary, István Réti, Gyula Rudnay and Oszkár Glatz.
As the list of names imply, it was not merely education reform that was at stake, but modern Hungarian art itself.
The youth of reforms – the generation that, in the subsequent decades would define the character of Hungarian art – is presented to us through more than two hundred oil paintings. The exhibition features the never (or rarely) before seen early works of Imre Ámos, Sándor Basilides, Gyula Hincz, Jenő Medveczky, Károly Patkó, Menyhért Tóth, Lajos Vajda, Tibor Vilt and many others.
In addition to the less known pieces of HUFA’s collection, rarities from 11 public collections from Budapest and the countryside, as well as from a dozen private collections, provide a fascinating cross-section of Hungarian art in the 1920s.